Speed dating w rekrutacji IT

Bądź na bieżąco.

Czy pracy można szukać w ten sam sposób, co miłości? Speed dating, czyli szybkie randki, których celem jest połączenie ze sobą dwojga ludzi, coraz częściej znajdują swoje zastosowanie w biznesie. Mogą one być skuteczną formą rekrutacji w branży IT .

20 firm w 2 godziny – speed dating w rekrutacji

Na świecie, a od niedawna także w Polsce, organizowane są spotkania mające na celu zapoznanie pracodawców z kandydatami poszukującymi nowego stanowiska w branży IT. HackerX, bo o nim mowa, to cykl wydarzeń, w którym udział wzięli już tacy giganci jak Google, Twitter, Uber, Microsoft, Tesla, Apple czy Airbnb. Dla programistów to szansa, by w krótkim czasie zapoznać się z propozycjami pracy i możliwościami rozwoju kariery w kilkunastu firmach. Dla pracodawców zaś to łatwy (i szybki!) sposób na znalezienie potencjalnego pracownika. A wszystko na zasadach do złudzenia przypominających szybkie randki.

Jak działa speed dating w rekrutacji?

Duże pomieszczenie, kilkanaście stolików, a przy każdym z nich dwa krzesła. Przedstawiciel firmy oraz programista siadają naprzeciwko siebie i w ciągu 4 – 5 minut poznają się, wymieniając niezbędnymi informacjami. Po tym czasie następuje zmiana i naprzeciwko rekrutera siada kolejny kandydat. Ten, kto zrobi najlepsze wrażenie i zapadnie w pamięć, ma szansę dostać zatrudnienie. Jednak nie tylko pracodawcy dokonują weryfikacji. Kandydaci również podejmują decyzję, który spośród rekrutujących zrobił na nich najlepsze wrażenie w ciągu tych kilku minut.

240 sekund, by zaciekawić

Podczas tego typu spotkań, oprócz kompetencji kandydata, które ten zazwyczaj umieszcza w swoim CV, bardzo istotne jest również to, w jaki sposób się zaprezentuje. 4 minuty to zbyt krótki czas, by przedstawić swoje doświadczenie, wykształcenie, motywację czy opowiedzieć o zainteresowaniach, o co często pytani są kandydaci w trakcie rozmów rekrutacyjnych. Programiści uczestniczący w spotkaniach muszą zatem zaprezentować coś, co ich wyróżnia, by zostać zapamiętanym przez rozmówcę. Przed rozpoczęciem wydarzenia warto więc zrobić rozeznanie, które firmy wezmą w nim udział oraz kto będzie je reprezentował, by dopasować swoją prezentacje do każdego rekrutera indywidualnie. Opowiadając o swoim doświadczeniu, umiejętnościach i planach, warto skupić się na tych, które mogłyby go zainteresować. HackerX od tradycyjnych rozmów rekrutacyjnych odróżnia przede wszystkim atmosfera. Zamiast sztywnej rozmowy w formie wymiany pytań i odpowiedzi, uczestnicy mogą swobodnie wypowiadać swoje myśli, śmiać się i żartować. Rekrutrzy biorą bowiem pod uwagę nie tylko doświadczenie kandydata, ale także to, czy ma on szansę zgrać się z pozostałą częścią zespołu, do którego aplikuje.

,,Praca w branży IT wymaga nie tylko znajomości języków programowania. To najczęściej współpraca w kilkuosobowych zespołach, co wymaga umiejętności miękkich, tzw. ,,soft skills”. Większość projektów wykonuje się w grupach, odpowiednio dzieląc się pracą i komunikując między sobą. Od programistów wymaga się także umiejętności autoprezentacji – nawet najlepsze projekty trzeba umieć odpowiednio zaprezentować, by wzbudziły zainteresowanie odbiorców. Dlatego właśnie rekruterzy coraz częściej zwracają uwagę na społeczne umiejętności kandydatów – komentuje Łukasz Pich ze szkoły programowania Codecool.

Z USA do Polski

HackerX przyciągnęło już ponad 100 000 najlepszych programistów z całego świata. Rocznie odbywa się ok. 300 wydarzeń, w ponad 125 miastach. Aby wziąć udział w tym niezwykłym spotkaniu, nie trzeba zatem odbyć kilkunastogodzinnego lotu do Stanów Zjednoczonych, skąd wywodzi się inicjatywa. Speed dating dla programistów odbywa się także w Polsce – w Warszawie i w Krakowie, w siedzibach szkoły programowania Codecool.

,,HackerX to jedyna w swoim rodzaju okazja, aby w swobodnej atmosferze spotkać się twarzą w twarz z pracodawcą oraz dowiedzieć się więcej o najbardziej innowacyjnych i najszybciej rozwijających się firmach na świecie. To szansa dla młodych programistów na zaistnienie na rynku pracy, a dla rekruterów możliwość znalezienia idealnego pracownika. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się wziąć udział w tej inicjatywie” – komentuje Katarzyna Płachecka ze szkoły programowania Codecool

Choć tradycyjne formy rekrutacji nie odchodzą jeszcze do lamusa, branża IT otwarta jest na innowacje dotyczące również formy poszukiwania pracowników. Czy ,,programistyczne randki” to początek rewolucji w działach HR?

Przeczytaj również Sztuczna inteligencja w rekrutacji

Picture of Hubert Dąbrowski

Hubert Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

czyli parę słów o sztucznej inteligencji
AI Marketing - blog sztuczna inteligencja w biznesie i marketingu
AI Marketing - blog o sztucznej inteligencji

AI Marketing to specjalistyczny blog poświęcony zastosowaniom sztucznej inteligencji w biznesie i marketingu. Odkryj najnowsze trendy, analizy i innowacje w dziedzinie AI. Dowiedz się, jak technologia ta rewolucjonizuje świat biznesu i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie

zapisz sie na Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe nowości o sztucznej inteligencji