Google Answer BoxMechanizmy samouczące i rozbudowane sieci neuronowe nie są już tylko ciekawostką. Za każdym razem, gdy zadajemy pytanie do wyszukiwarki Google za poprawne zrozumienie pytania od początku 2015 roku odpowiada algorytm RankBrain.
Czym jest RankBrain?
Sztuczna inteligencja, czyli RankBrain służy do określania kontekstu i tematyki pytania, dzięki czemu wpisywane zapytania nie są już dla wyszukiwarki zbiorem słów kluczowych, które ma dopasować do stron zebranych w swoim indeksie.
Co więcej, mechanizm ten wspiera rozwijane od kilku lat rozszerzone odpowiedzi, tzw. Google Rich Answers. Na początku służyły one do prezentowania danych „suchych” pozyskiwanych od zewnętrznych dostawców. Tak więc pytając o pogodę czy o ulubiony film otrzymywaliśmy podstawowe informacje wprost z wyników wyszukiwania bez konieczności przechodzenia na inne strony.
Dzięki sztucznej inteligencji, algorytm Google potrafi „wyłuskać” dane, których szukamy. Trzeba przyznać, że robi to bardzo skutecznie.
Jak RankBrain działa w praktyce?
Spójrzmy na dwa przykłady, które dobitnie ukazują, że Google nie bazuje już wyłącznie na słowach kluczowych występujących w zapytaniu użytkownika, ani też na słowach znajdujących się na stronie. Widać, że prezentowany wynik został dobrany na podstawie kontekstu znalezionej informacji na stronie.
Na tak złożone pytania, wyszukiwarka jak na razie jest w stanie odpowiadać jedynie w wersji anglojęzycznej. Dla naszego języka wyszukiwarka również potrafi wyświetlać odpowiedzi wprost z wyników wyszukiwania. Z większością typów zapytań możemy się zapoznać z poniższej infografiki przygotowanej przez agencję Melonet. Działanie algorytmu RankBrain jest również widoczne, ponieważ poszczególnych pytań nie musimy formułować w takiej konwencji jak jest to zaprezentowane na infografice.
Możliwości sztucznej inteligencji w zestawieniu z Answer Box są naprawdę imponujące. Te zmiany radykalnie zmienią sposób pozyskiwania informacji przez użytkowników Internetu.
Rozwój sztucznej inteligencji w wynikach wyszukiwania
Rozwój AI dla Google jest obecnie priorytetem, aby serwować użytkownikom jak najlepsze odpowiedzi. Warto wspomnieć, że rozszerzone odpowiedzi dla wyników anglojęzycznych wyświetlają się już na 35% zapytań.
Jak to wpłynie na rozwój serwisów, które dotąd utrzymują się z pozyskiwanego ruchu organicznego (bezpłatnego) z Google? Jak to również wpłynie na branżę SEO, czyli optymalizację i pozycjonowanie stron? Tego oczywiście nie wiadomo – jednak można wskazywać, że dla portali informacyjnych czy ogólnodostępnych baz takich jak informacje o filmach czy przepisach mogą ucierpieć na wprowadzanych udoskonaleniach. Szczególnie jest to widoczne w kontekście pogody – wpisując zapytanie w postaci pogoda + miasto otrzymujemy wszystkie potrzebne dane.
To wszystko oczywiście dla użytkowników, aby mogli szybko i wygodnie pozyskiwać interesujące informacje. Wdrażane zmiany mają ogromny wpływ na to jak w następnych latach będziemy korzystać z wyszukiwarki. Potrzeba szybkich i konkretnych odpowiedzi jest motywowana wzrostem liczby mobilnych wyszukiwań w Google. Kolejną kwestią jest również intensywny rozwój mobilnych asystentów głosowych – Google Now. Dzięki sztucznej inteligencji, komendy wydawane głosowo są lepiej interpretowane, a odpowiedzi przygotowane na miarę naszych oczekiwań.