Nie lubisz mieć do czynienia z infolinią bankową i doradcami finansowymi? Royal Bank of Scotland ma prawdopodobnie rozwiązanie dla Ciebie.
Rewolucja w automatyzacji procesów bankowych?
Bank testuje sztuczną inteligencję o nazwie Luvo, która będzie w stanie pomóc Ci w prostych sprawach takich jak zapomniany PIN czy zgubiona karta, informuje Financial Times. Kilka miesięcy temu RBS rozpoczął program pilotażowy.
Jeśli pomysł okaże się trafiony będzie to duży postęp w automatyzacji obsługi klienta z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Luvo nie wykorzystuje tzw. third-party app takich jak Facebook Messenger, WeChat czy Kik, z których wiele firm próbuje stworzyć boty, aby obsłużyć swoich klientów.
Dostępny będzie na stronie internetowej oraz na smartphone’y. Będzie wykorzystywać uczenie maszynowe (ang. machine learning), aby uczyć się na swoich błędach i dojść do wysokiego poziomu jakości udzielanej pomocy.
Luvo obecnie potrafi odpowiedzieć i pomóc w 20 kwestiach związanych z działalnością banku, ale ta liczba rośnie. Jest uzupełnieniem czynnika ludzkiego w obsłudze klienta. Klient będzie mógł wybrać czy chce, aby pomógł mu robot czy człowiek.
Zwiększenie wydajności i efektywności obsługi klienta
Jeśli projekt Luvo się powiedzie, zwiększy wydajność i efektywność biznesu, ze względu na zmniejszenie kosztów obsługi klienta. Ten trend jest już bardzo widoczny. Firmy takie jak IBM, Microsoft, Google czy Facebook inwestują duże środki finansowe w badania nad sztuczną inteligencją. Globalnie rynek sztucznej inteligencji wart w 2014 r. ok 520 milionów dolarów szacuje się, że w 2020 r. wart będzie ponad 5 miliardów dolarów.(badania Research and Markets).
Trendy w bankowości na najbliższe lata
Rozwój bankowości elektronicznej spowodował, że ludzie szczególnie ci z młodszego pokolenia chcą załatwiać sprawy automatycznie i elektronicznie. Coraz mniej osób załatwia swoje sprawy w placówce banku. John Heggestuen główny analityk w BI Intelligence, Business Insider przeprowadził badania nad zachowaniem i preferencjami klientów banków w wieku 18-34.
W raporcie z badań przedstawiono kilka ciekawych wniosków, związanych z rozwojem bankowości:
- Oddziały banków staną się przestarzałe. Poprawią się kanały online, spadnie liczba odwiedzin placówek banków, a rosnące koszty transakcji spowodują zamknięcie dużej liczby oddziałów.
- Banki, które nie zareagują sprawnie stracą relacje z klientami. Konsumenci coraz częściej wybierają digitalowe usługi bankowe zapewniane przez firmy technologiczne. To powoduje zakłócenie relacji między bankiem a klientem. Banki stracą wartość wynikającą z brandu oraz możliwości cross-sellingu. Dla wielu banków będzie oznaczać to potrzebę stworzenia nowych standaryzacji ich produktów i usług.
- Bankomaty powtórzą historię budek telefonicznych. Mimo relatywnie niskiego kosztu operacji w porównaniu do placówek bankowych, spadnie liczba operacji z wykorzystaniem gotówki. Bankomaty przestaną być wykorzystywane i znikną.
- Smartphony staną się głównym kanałem bankowości. Jako główne narzędzia komputerowym wykorzystywanym przez człowieka i ma potencjał wiedzieć o kliencie więcej niż ludzki doradca finansowy.
źródło: Business Insider