Watson – super komputer

Bądź na bieżąco.

IBM Watson to platforma, która wykorzystuje NLP (przetwarzanie języka naturalnego) oraz uczenie maszynowe (systemy uczące się) służąca do przetworzenia i analizy informacji z ogromnej liczby nieustrukturyzowanych danych. W skrócie sztuczna inteligencja.

Watson potrafi odpowiadać na pytania klientów, wydobyć kluczowe informacje z wielu dokumentów czy wyciągnąć ciekawe powiązania, wzory i modele z różnych danych.

IBM zwrócił uwagę na to, że 80% danych, które znajdują się na świecie -artykułów, raportów, postów w social mediach czy systemach firmowych, to dane nieustrukturyzowane.

Jak działa Watson?

Analizuje dane wykorzystując NLP do zrozumienia gramatyki tekstu oraz kontekstu. Przetwarza kompleksowo pytanie. Ananlizuje wszystkie możliwe znaczenia i określa o co jest proszony. Następnie przedstawia odpowiedzi na podstawie dowodów i informacji najlepszej jakości, które znalazł.

Watson potrafi przetworzyć miliony dokumentów

Zanim Watson odpowie na pytanie musi się nauczyć danego tematu. Wszystkie potrzebne informacje związane z tematyką takie jak pliki pdf, dokumenty w Wordzie, strony internetowe są do niego wgrywane. Wczytywane są również pytania i odpowiedzi zebrane z różnych źródeł. Ta wiedza jest wspierana przez ekspertów, którzy pomagają mu lepiej zrozumieć pytania i przedstawić najlepszą odpowiedź. Watson automatycznie aktualizuje nowo opublikowane informacje. Przeszukuje miliony dokumentów, aby znaleźć tysiące odpowiedzi. Zbiera dowody i wykorzystuje algorytmy do oceny jakości danego dowodu.

 

 

Watson potrafi już rozpoznać emocje

Podczas konferencji IBM’s 2016 Interconnect Conference, która odbyła się w Las Vegas ogłoszono nową aktualizację, dzięki której Watson posiadł umiejętność rozpoznawania emocji człowieka.
Przedstawiono trzy aktualizacje w wersji beta:

  • Tone Analyzer – analizuje emocje z tekstu. Wykrywa takie emocje jak radość, obrzydzenie, strach czy smutek. Można to wykorzystać w sprzedaży, analizując np. maile wysyłane do klientów, w informacjach korporacyjnych, czy
  • Emotion Analysis – analizuje emocje z rozmów między ludźmi, dzięki czemu możesz określić emocje u swojego rozmówcy np. klienta
  • Visual Recognition – analizuje obraz. Jest o tyle innowacyjny, że może być uczony przez developerów. Pozwala na wykrycie nie tylko informacji, że widzi np. buta, ale jest w stanie określić co to za model

 

Watson jeszcze nie gotuje, ale komponuje wspaniałe smaki

Watson poznał składniki z całego świata oraz ich właściwości. Dowiedział się jakie typy smaków łączą się ze sobą. Potrafił połączyć składniki, które do tej pory wydawały się nie pasujące. Główną zaletą Watson’a jest to, że w tym aspekcie nie idzie utartymi schematami, jak człowiek. Potrzebował jeszcze tylko kucharza, aby skomponować te smaki w potrawę, która wygląda atrakcyjnie. Zobaczcie relację z eventu zorganizowanego przez IBM w ogrodach Biblioteki Uniwesytetu Warszawskiego.

Picture of Hubert Dąbrowski

Hubert Dąbrowski

Ekspert i pasjonat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie.

czyli parę słów o sztucznej inteligencji
AI Marketing - blog sztuczna inteligencja w biznesie i marketingu
AI Marketing - blog o sztucznej inteligencji

AI Marketing to specjalistyczny blog poświęcony zastosowaniom sztucznej inteligencji w biznesie i marketingu. Odkryj najnowsze trendy, analizy i innowacje w dziedzinie AI. Dowiedz się, jak technologia ta rewolucjonizuje świat biznesu i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie

zapisz sie na Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe nowości o sztucznej inteligencji